Hvidvaskpolitik for Nordkyst Advokathus v/Josefine Elkjær
(CVR 46072820)
1. Formål med politikken
Formålet med denne hvidvaskpolitik er at sikre, at Nordkyst Advokathus overholder alle gældende regler i hvidvaskloven, hvidvaskbekendtgørelsen, databeskyttelseslovgivningen samt Advokatsamfundets krav til advokaters forebyggelse af hvidvask og terrorfinansiering.
Politikken skal samtidig sikre en ensartet og dokumenteret praksis i kontorets sagsbehandling.
2. Omfattede områder
Nordkyst Advokathus er omfattet af hvidvaskloven, når vi udfører følgende typer ydelser:
Bistand ved køb og salg af fast ejendom
Transaktioner, hvor klientmidler håndteres på klientkonti
Finansielle dispositioner og lignende rådgivningsopgaver, som falder ind under lovens § 1, stk. 1, nr. 13
Andre advokatopgaver, der ikke er omfattet af hvidvasklovens regler, behandles efter almindelige advokatetiske regler.
3. Risikovurdering
Nordkyst Advokathus foretager en løbende risikovurdering af virksomheden, klienterne og de enkelte opgaver. Risikovurderingen omfatter:
Klientens identitet og baggrund (helt konkret gennemgåes PEP-lister, og ID indsendtes inden sagen påbegyndes)
Geografiske risikoforhold
Transaktionens karakter og størrelse
Formålet med samarbejdet
Mulige tegn på mistænkelige dispositioner
Hver sag vurderes efter et risikobaseret princip, og dokumentation herfor opbevares i sagsmappen.
4. Kundekendskabsprocedurer (KYC)
Før en sag oprettes, indhenter Nordkyst Advokathus følgende oplysninger:
4.1 Fysiske personer
Fulde navn
Adresse
CPR-nummer
Identitetsdokumentation (sygesikring samt pas eller kørekort)
Ejer- og kontrolstruktur hvis relevant
4.2 Juridiske personer
CVR-nummer
Fuldt registreringsbevis
Identifikation af reelle ejere
Dokumentation for reelle ejeres identitet
Virksomhedens struktur og formål
4.3 Udvidet kundekendskabsprocedure
Hvis sagen vurderes som forhøjet risiko, iværksættes skærpede procedurer, fx:
Supplerende identitetskontrol
Dokumentation for midlers oprindelse
Frekvent opdatering af oplysninger
Kundekendskabsprocedurer skal som udgangspunkt være gennemført inden opgaven påbegyndes, medmindre hvidvaskloven undtagelsesvis tillader andet.
5. Løbende overvågning af klientforhold
Vi overvåger løbende klientrelationen for at sikre, at:
oplysninger er ajourførte
klientens dispositioner er forenelige med det oplyste formål
der ikke forekommer uregelmæssigheder
Ved ændringer i forholdet eller transaktionsmønstret foretages fornyet risikovurdering.
6. Mistanke om hvidvask eller terrorfinansiering
Hvis der opstår mistanke om hvidvask eller terrorfinansiering, skal medarbejdere straks orientere den ansvarlige partner. Hvis mistanken ikke kan afkræftes, skal der indgives underretning til Hvidvasksekretariatet (SØIK) via goAML.
7. Opbevaring af oplysninger
Alle identitetsoplysninger og dokumenter opbevares sikkert i overensstemmelse med databeskyttelseslovgivningen.
Oplysninger opbevares som udgangspunkt i 5 år efter sagens afslutning, hvorefter de slettes, medmindre lovgivningen kræver længere opbevaring.
8. Klientmidler
Alle klientmidler administreres i overensstemmelse med Advokatsamfundets regler og indestår på klientbankkonti.
Nordsjællands Advokathus foretager altid vurdering af midlers oprindelse, når der indsættes betydelige eller usædvanlige beløb.
9. Interne procedurer og ansvar
Advokat Josefine Elkjær er ansvarlig for:
Implementering af hvidvaskpolitikken
Oplæring af personalet
Kontrol af identitetsoplysninger
Indberetning af mistænkelige forhold
Årlig revision og opdatering af politikken
Alle ansatte er forpligtet til at følge politikken og modtager løbende undervisning i hvidvaskreglerne.
10. Intern kontrol og opdatering
Politikken gennemgås mindst én gang årligt og opdateres, når lovgivningen ændres eller når interne forhold nødvendiggør det.
Overholdelse kontrolleres løbende gennem stikprøver og intern kvalitetssikring.
11. Sanktioner
Manglende overholdelse af hvidvaskpolitikken anses som en alvorlig misligholdelse af medarbejderens forpligtelser og kan medføre ansættelsesretlige konsekvenser, herunder tjenstlige reaktioner eller ophævelse af ansættelsesforholdet.